Monday 12 March 2018

CARA MENDAPATKAN REFUND DUIT DI LAZADA SETELAH CANCEL ORDER

Sesiapa pasti pernah terbeli barang secara dalam talian bukan, di sini saya ingin kongsikan cara untuk mendapatkan wang anda kembali sekiranya anda telah membatalkan pesanan di Lazada, menjadi satu kerisauan pada saya sendiri apabila pihak Lazada tidak memulangkan wang dalam bentuk tunai pada awalnya tetapi refund diberi dalam bentuk Store Credit yang mana pengguna dapat menggunakan sekali sahaja dalam tempoh setahun, sudah pasti anda akan mengalami kerugian jika nilai refund lebih besar dari nilai barang lain yang hendak dibeli. Tambahan pula, discount Lazada lain tidak dapat digunakan bersama dengan voucher Store Credit.



 Berikut adalah barang yang pernah diorder oleh saya tetapi saya terpaksa cancel kerana berubah fikiran untuk membeli produk lain.

Perkara yang pertama adalah cancel barang yang diorder dan isi application form di  https://www.lazada.com.my/contact/

Setelah membatalkan pesanan , Pihak Lazada akan hantar email seperti di bawah

Dear Valued Customer,
Thank you for shopping with Lazada Malaysia. We have not received your response in regards to your bank details for refund. However, we are committed to refund your money in the shortest time possible.
Kindly be informed that reimbursement for your order number 3226785742 will be fulfilled as Store Credit code. Please refer to the details below:.
  • Store credit: LAZ************
  • Amount: RM 110.69
  • Validity: 365 days
  • Usage: ONCE
To learn how to utilise your voucher, please visit the link here.
Should you require further assistance please feel free to revert to us and we will be glad to assist you. Check out the infinite possibilities at your fingertips on here.
Thank you for your support.
Best regards,
Lazada Team


Agak sukar untuk anda mendapatkan refund sekiranya Lazada menghantar email sedemikian.
Tetapi apa yang anda  perlu balas adalah seperti ini. 
Apa yang anda perlu buat adalah teruskan menghantar email kepada pihak Lazada customer@lazada.com.my dengan bertanya status bayaran balik wang ke dalam akaun anda. selalunya Lazada akan simpan duit customer dalam akaun mereka jika kita sebagai pengguna tidak ambil apa2 tindakan..maklumlah aku ni bukannya kaya pun.

kemudian saya teruskan membalas email dari team Lazada..



I hope to get refund through bank transfer, lazada please take action regarding my refunds process.



E-Wallet Store Credit Code: LAZ************
Account Holder: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Bank Name: CIMB BANK
Account Number: 705********

Keesokannya masih tiada jawapan dari LAZADA saya pun menghantar email terakhir :


Dan Alhamdulillah setelah ditekan banyak kali akhirnya pihak Lazada membalas email saya:
Dan 4 hari selepas itu wang mula dikreditkan ke dalam akaun saya, syukurlah akhirnya dapat kembali wang saya itu.. So sapa2 yang pernah membeli barang tu jangan risau sampai tak tidur malam, cuma perlu balas email kepada Lazada untuk menuntut refund anda dalam bentuk cash bukannya credit owkeh ?  ini dia bukti wang refund saya telah dikembalikan:

Tadaaaa kan dah masuk, jadi yang mana boleh membantu tu share laa,saya pun pernah cari article tpi kurang jelas, harap article saya ni dapat membantu anda semua yang inginkan semula refund wang anda... 

44 comments:

  1. Replies
    1. Berapa lama amik masa eh refund?

      Delete
    2. Saya tercancel refund lepastu mcm mne nak buat refund semula?

      Delete
    3. Saya tercancel refund lepastu mcm mne nak buat refund semula?

      Delete
  2. Nk tnya, kalau kita order item kt lazada, dh buat payment.. Then dia tlis *the product is no longer available..boleh ke nk refund duit tu balik?

    ReplyDelete
  3. Nk Tanya..??
    Sya dah buat pembayar kat seven eleven tpi barang yg sya order muncul refunded..
    Nak buat mcm mna ya nak dapat kn suit sya balik

    ReplyDelete
  4. Nk Tanya..??
    Sya dah buat pembayar kat seven eleven tpi barang yg sya order muncul refunded..
    Nak buat mcm mna ya nak dapat kn suit sya balik

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum. saya ada buat penbayaran melalui 7elevent tp setelah 48 jam Lazada masih lagi tak beri respon melalui pembayaran saya tu.Jadi apa patut saya buat dan bagai mana cara untuk mendapatkan kembali wang saya itu...terima kasih

    ReplyDelete
  6. Hii ...smlm 4ari lpas sye ade bli brg kt lazada tp smlm sye check die tlis cancelled ..so mcm mne to yer ?

    ReplyDelete
  7. Saya nak tanya barang yang diorder tidak sama dengan barang yang dikehendaki malah sudah lebih dua kali terkena, namun yang kedua saya terpaksa hantar balik brg tersebut sebab dah ada barang yang sama.

    ReplyDelete
  8. Masih dibayar penuh mengikut harga brang atau tiada langsung baki yang dipulangkan pada kita.

    ReplyDelete
  9. Saya tggu brg dh 15 hari xsmpi2.. Then dh cncel order.. Minta refund duit senyap smpi skrg.. Tlg bls email sy secpt mgkin!!!

    ReplyDelete
  10. Nk tnya., sy ad beli hp kt lazada tp lpas tu dy tulis *the product is no longer available. Nk bt cm ne eh

    ReplyDelete
  11. Paling lewat barang smpai berapaa hari?

    ReplyDelete
  12. kenapa lazada still processing sbb sya dah order jumaat lepas , ke lazada mmg lmbt hantar , shopee kjap je hantar .

    ReplyDelete
  13. Klau refund dekat lazada, dwet tu msukbdlm acc kite ataupn wallet lazada?

    ReplyDelete
  14. masalahnya saya nak cancle tak boleh,mcm mana nak refund😩

    ReplyDelete
  15. Brg yg saya order dah sold .mcm mana saya nk dapatkan balik duit saya

    ReplyDelete
  16. Saya pon mcm awk gak ...dah byr lps tu barang xde stock.awk dh dpt blik ke

    ReplyDelete
  17. Hi..barang yang kita beli diorang batalkan.dan duit tu telah dikembalikan .tapi masa saya buat pengeluaran tu nama bank lain .no bank ok tpi masalahnya buku

    ReplyDelete
  18. Saya pun barang xde stock, rasa menyesal beli gan lazada

    ReplyDelete
  19. Mcm mana nk refund brg tu ye dh nk dkt 2 minggu asyik dlm proses jer pdhal brg lain sama jer tarikh ngn brg yg di order tu

    ReplyDelete
  20. Lazada ni memang haram jadah sebabnya pembekal Taobao tak boleh hantar barang mengikut tarikh yg ditetapkan kau cancel lepas tu pulanglah balik duit dalam akaun pelanggan bukan dalam wallet peribadi pelanggan di Lazada. Ni kan masalah pembekal kamu bukan masalah pelanggan. Bila bising dalam tel email kau minta itu ini details semua sedangkan semua tu kau dah ada cuma yg pelik payslip aku pun kau nak dah kenapa kau nak buat finance bank ka utk aku. 30 hari kau nak refund masuk bank pelanggan balik sebenarnya kau nak supaya pelanggan beli baru lain kan. Susahnya nak dapat duuit balik tak oe aku report dah kat hal ehwal pengguna tu pun kalau tak boleh juga kau tunggulah aku report kat balai pulak kata kau buli pelanggan kau tunggulah nasib kau.
    Ni satu aku nak ingatkan lagi kalau seller tu tak boleh hantar barang tu kenapa barang tu masih ada dalam website lazada kau tu lagi nampak tak kau tak serius mengenai hal ni sebabnya tak effact apa2 bagi kau kan. Tak pe kau tunggu kuasa pengguna seperti kami lihatlah nanti apa kau dapat.

    Untuk pembaca jangan susah buat email kau hal ehwal pengguna whatsapp aje sekarang ni nonya +60 19-279 4317 keep intouch semua. Skrg dah senang bagi semua bukti cakap aje Lazada buli pelanggan.

    Tq.
    (Tengah marah ni maaf kalau terkasar bahasa)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello, I'm having the same problem. I beli tv rm900 lebih, dekat sebulan Saya tunggu they said problem with the courier company...so mereka issue refund...refund tu masuk dalam deposit Saya... sekarang tak boleh nak withdraw....stress la

      Delete
  21. Mcm mne nk hubungi Lazada email bepuluh Kali x balas Pon costumer care dia tdo ke?

    ReplyDelete
  22. Betoi ke susah nk refund balik...baik pakai shoppe je

    ReplyDelete
  23. Assalamualaikum terima kasih atas memberi tunjuk ajar saya pun belum tau macam mana nak Refund duit saya

    ReplyDelete
  24. Salam saya ada bermasalah lazada bagai mana ye nak abmil duit cennel dari seller?

    ReplyDelete
  25. Hello saya oder barang tapi saya cennel salah satu saya nak tukar alamat tapi duit nya macam mana abik balik maaf seller😔

    ReplyDelete
  26. Saya mengalami kesulitan untuk mendapatkan semula wang setelah membuat pembayaran, setelah itu pembekal menyarakan membuat pembatalan atas alasan kehabisan stok barang sehingga hari ini belum ada lagi,harap pihak LAZADA dapat memberi kerjasama kepada pelanggan.

    ReplyDelete
  27. Nak pulang bayaran senbab cancel

    ReplyDelete
  28. Nak tanye kalau kita mintak cancel dpt kembali balik ke duit kita tu

    ReplyDelete
  29. Seller tak layan costomer saya cancel

    ReplyDelete
  30. Hai sya nak cancel sebab salah silap beli barnag

    ReplyDelete
  31. Mcmana pla klu kes barang yg kita oder dlm status sudah di hantar tetapi kita tidak menerima barang sebab courier telah menghantar kembali ke alamat yang salah?

    ReplyDelete